{lang: 'pl'}

Dlaczego …?

Ile firm w Polsce posiada swoją stronę internetową?
Byłem przekonany że wiele, dopóki nie natrafiłem na raport przygotowany przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). Możemy w nim wyczytać, że:
– 88,2% firm powyżej 250 pracowników posiada swoje serwisy www
– 79,2% firm powyżej 49 pracowników posiada swoje serwisy www
– 51,9% firm powyżej 9 pracowników posiada swoje serwisy www.
Badanie nie uwzględniało firm zatrudniających mniej niż 10 pracowników. Nie wiadomo ile takich przedsiębiorstw korzysta ze strony www. Przyjmując trend w oparciu o przebadane podmioty, można bardzo ostrożnie przypuszczać, że grubo poniżej 50% takich girm nie posiada swojej strony www. W dobie Internetu brzmi to wręcz niewiarygodnie.

Inni

I co Ty na to? Warto dodać, że średnia dla polskich firm wynosi 57%. Dla porównania średnia europejska to 67%. Nie za wiele, ale trzeba pamiętać, że to średnia z wielu krajów. Dla przykładu w Bułgarii paramter ten wynosi tylko 28% i na tym tle Polska wypada bardzo dobrze. Jak dla mnie wyniki są co zaskakujące.

Po co teraz?

A do czego przedsiębiorstwa wykorzystują swoje serwisy? Jakie funkcje/zadania spełniają? Z tych samych badań wynika, że witryna www:
– dla 42% służy do prezentacji wyrobów/cenników
– dla 35% funkcjonuje z zadaniami ochrony danych osobowych lub homologacji bezpieczeństwa
– dla 20% służy do przyjmowania i realizacji zamówień
– dla 13% załatwia zamawianie produktów/usług według własnej specyfikacji klienta
– dla 9% informuje o wolnych miejscach pracy i przesyłaniu dokumentów aplikacyjnych
– dla 7% realizuje zamawianie i rezerwacje on-line

Do powyższych danych warto dodać informacje o dostępności Internetu. W Polsce dostęp do sieci posiada około 90% przedsiębiorstw.

Na koniec

Jakieś wnioski? Proponuję dwa.
Po pierwsze rynek stron internetowych wydaje się mieć duży potencjał. 43% firm nadal bez witryny. Wystarczy przekonać przedsiębiorców do dość oczywistych korzyści. Agencje internetowe do dzieła.
Po drugie świadomość korzyści z istnienia w Internecie nadal nie jest za wysoka, szczególnie wśród właścicieli małych firm. Przecież to jest świetny kanał:
– wymiany informacji z potencjalnym klientem
– obsługi zamówień
– komunikacji z klientami
– a przede wszystkim kanał sprzedaży o wielkim potencjale.

Osobiście nie wyobrażam sobie działania biznesowego bez posiadania własnego serwisu internetowego. I nie jest przy tym ważne czym firma się zajmuje.

Jeżeli jesteś właścicielem biznesu i nie masz jeszcze witryny www to koniecznie przygotuj i uruchom firmową stronę. Pamiętaj, że w zalezności od planu marketingowego (powinien uwzględniać Internet) może być wskazane uruchomienie wielu stron (podstawowa, blog, sklep, obsługi klienta itp). Oczywiście możesz delegować zlecenie zewnętrznej firmie. Jeżeli natomiast masz wystarczająco dużo czasu/wiedzy/umiejętności wykonać je samodzielnie. W tym temacie jest dostępne mnóstwo uporządkowanej wiedzy. Możesz także pokusić się o znalezienie osoby-eksperta, która jako doradca/konsultant pomoże Ci przygotować odpowiedni serwis. Pokaż się Twojemu klientowi w sieci.

Pozdrawiam.

{lang: 'pl'}